9.4.10

OVERBOARD

Allerede da jeg trasket avgårde fra Sandviken merket jeg den snikende følelsen som kommer en gang innimellom. Sola skinte ikke, den blendet meg. Skoene var ikke nye og fine, men for stramme. Hvorfor tok jeg ikke på solbriller? Sulten selv om jeg nettopp hadde spist. Små irritasjonsmomenter. Og på toppen av det hele en dæsj med selvmedlidenhet og ferieabsienser. Og hva resulterer slike ting i? Jo, shopping. I mitt tilfelle shopping av undertøy, solbriller og bikini. Hva jeg egentlig skulle kjøpe kan være det samme. Men nå som selvmedlidenheten har gitt seg litt er det noe surt å se at jeg nesten ikke har penger igjen. Er ikke totalt kirkerotte-blakk, bare så blakk at jeg må finne fram krisegrisen for å finansiere den planlagte hjemturen i slutten av april.

Og ellers? Jeg ble forsøkt omvendt tidligere i dag. Eller det er kanskje å ta i litt. Jeg snublet inn i et par misjonærgutter på vei mot kjøpesenteret. Jeg prøvde å snike meg unna, men i et svakt øyeblikk ble jeg for godtroende. Jeg skylder på det nye programmet "Alt for Norge". Når den ene misjonæren sier "excuse me" er det første som slår meg at han vil frelse meg og jeg har mitt "I'm not interested" svar klart. Men så kommer den andre innskytelsen; "hva om de trenger hjelp med veien eller noe?". Det er her "Alt for Norge" kommer inn. For da jeg satt i sofaen i går ble jeg så inderlig pinlig berørt over hvor lite hjelpsomme nordmennene var overfor amerikanerne i programmet. Derfor stopper jeg, føler meg forpliktet til å heve den norske hjelpsomhets standarden et par hakk. Dessverre var det bare et par vanlige misjonærer og ikke turister på villspor. Da jeg skjønner tegninga stortrer jeg fram at jeg ikke tror på gud. Tilbake får jeg et vennlig smil og en lapp med en nettadresse til en side hvor man kan lese om folk som har blitt omvendt. Vanligvis ville jeg ikke tatt i mot, men siden han smilte så pent aksepterte jeg. Men jeg tror fortsatt ikke på gud. Sånn er det med den saken. Jeg er en realist, og realistisk sett er det liten sjanse for at det finnes en gud. Ikke sant?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar